Om Oncotype

Hvem er vi?

Oncotype er et designteam og produktionsselskab, der udvikler og gennemfører specialopgaver indenfor design, interaktiv kommunikation, film og new media produktioner. Vi ønsker gennem vores arbejde hele tiden at udfordre, udvide og forbedre måden man læser, skriver, ser og kommunikerer på.

Hvilken slags opgaver løser vi?

Vi arbejder udfra et udvidet designbegreb, der rummer en bred vifte af kompetencer som ideudvikling, visuel og grafisk design, interaktionsdesign, informations arkitektur, programmering, filminstruktion, manusskriptudvikling og filmproduktion. Vi lader os ikke begrænse af en bestemt teknisk platform, men tager hele tiden stilling til hvilke teknologi, der understøtter det enkelte projekt bedst. Et af vores kerneområder er kultur og museumsformidling. Se eksempler på vores arbejde under cases.

Sådan arbejder vi

Oncotype arbejder ikke nødvendigvis ud fra en bestemt procesmodel. Vi insisterer på at enhver ny opgave har sin egen unikke løsningsmodel. Vi styrer gerne et projekt helt fra initialiseringsfasen og til og med den færdige implementering. Vores arbejdsproces starter dog ofte med en konceptuel designfase, hvor vision og ide samt udviklingsforløbet bliver konkretiseret og visualiseret. Med den åbenhed til opgaven, som vores løsninger kræver følger vi en agil tankegang, hvor der er en tæt dialog med kunden. Arbejdsprocessen forløber således som en iterativ proces med flere versioner af løsningen undervejs.

Vi gør desuden brug af vores netværk af relevante freelancers og firmaer, når det er nødvendigt. Vi indgår dog også gerne i samarbejder, som en del af større teams.

Den videre læsning er historie…

Priser og udmærkelser

  • 101 danske design ikoner – udvalgt design ikon med tilbygningen.dk for Thorvaldsens Museum
  • MusIL Award” for bedste internationale museumsfilm tildelt Nationalmuseet Brede Værk for Oncotypes filmproduktion “En Dag på fabrikken”.
  • Arbejdslegat fra Statens Kunstfond, design-og kunsthåndværkudvalget
  • Nomineret til den europæiske Micheletti Award for bedste interaktive museumsformidling
  • Nomineret til Nordic Selected Award på CODE
  • Thorvaldsens Museum modtager Den Dansk Museumspris
  • Prix Möbius Nordica, Bedste interaktive fortælling
  • Arbejdslegat, Statens Kunstfond, design- og kunsthåndværkudvalget
  • Nominering til KEK award i kategorien kreative produkter med tilbygningen.dk
  • Hovedpris ved Prix Möbius Nordica
  • Deltager i finalen Prix Möbius International, Frankrig.
  • Filmpris (Cyperloup) ved Montreal International Festival New Cinema New Media
  • Den Danske Designpris i Digital kommunikation

Referencer

Thorvaldsens Museum, Statens Museum for Kunst (SMK), Nationalmuseet, Danmarks Borgcenter, Køge Museum, Designmuseum Danmark, Davids Samling, KØS – museum for kunst i det offentlige rum, Ordrupgaard – Museum for Fransk Impressionisme, Øregaard Museum, Arbejdermuseet, Roskilde Festivalen, Ny Carlsberg Glyptoteket, Center for Designforskning, KE / Kunstnernes Efterårsudstilling, Karrierebar, Pumpehuset, Copenhagen Phil, Kunstrådet, Statens Kunstfond,
Gyldendal, Nordisk Copyright Bureau (NCB), Mindlab (under Beskæftigelsesministeriet, Skatteministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet), Det Etiske Råd, Sundhedscenter for Kræftramte, Pfizer, Dansac, Muda Nashi, Monstrum, ADAX, Mater, Space, OeO, Trip Trap/skagarak, Københavns Kommune.

Udstillinger og festivaler

  • CODE 09 (Copenhagen Design), under NORDIC SELECTED
  • Motovun Film Festival, Kroatien.
  • File – retrospektiv Santander Cultural Center i Porto Alegre, Brasilien.
  • Kunstindustrimuseet, Oncotype – design til en åben digital kommunikationsform.
  • Biennalen for Kunsthåndværk og Design, Trapholt / Koldinghus.
  • ISEA (Inter-Society for the Electronic Arts), Zero One, San Jose, CA.
  • DANISH – framing the future of design, Dansk Design Center
  • DESIGNMAI 3. internationale designfestival.
  • MAF 05 Thailand New Media Arts Festival, Bangkok.
  • Flash Europe Festival, Barcelona.
  • FILE-2004 International Electronic Language, São Paulo, Brasil.
  • CLONE digital Film Festival, Finland.
  • Flimmer festival, Norkøping, Sverige.
  • Artronica festival, Bogotá, Colombia.
  • SPLIT International Festival of New Film, Kroatien.
  • Durban International Film Festival, Durban.
  • DIGIFEST, Toronto, Canada.
  • APPENDIKS VIII: Empty Cinemas – Open Narratives, Copenhagen.
  • European Media Art Festival, Osnabrück, Tyskland.
  • RADAR, Artnode / Artnode Gets Physical.
  • Nemo festival #6, Forum des Images, Paris.
  • In Cinema, Art Collage of Tartu, Estland.
  • Rotterdam Internationale Film Festival, Holland.
  • De industrielle ikoner, Design Danmark, Det Danske Kunstindustrimuseum
  • Montreal International Festival New Cinema New Media.
  • CODE – the Language of Our Time, Ars electronica, Linz i Østrig.
  • Future Cinema, Kiasma (museum for nutidskunst) i Helsinki.
  • Copenhagen International Film Festival.
  • Utopi og virkelighed i det 20. århundredes kunsthåndværk og design, Designmuseum Danmark
  • Electrohype, Carolinahallen og Malmö Konsthall, Malmø, Sverige.
  • File, Electronic Language International Festival, PAÇO DAS ARTES, São Paulo, Brazilien
  • Solo udstilling “Bevægelse mellem tilblivelse og forsvinden”, Dansk Design Center (DDC)
  • File, Curitiba City, Brazilien
  • File, Museu da Imagem e do Som, São Paolo, Brazilien
  • N2Art, et udstillingssted for nordisk netkunst, baseret på et samarbejde mellem alle de nordiske kulturnet.
  • The Future is Now, et nordisk arkiv over video og elektroniske medier, Stockholm Art Fair, Louisiana Museum
  • Beyond the Screen, ISEA Paris

Hvor kommer vores navn Oncotype fra?

Vi startede Oncotype i 1998 efter at have mødt hinanden på multimedie design uddannelsen “Spaceinvaders”. Desværre eksisterer denne uddannelse ikke mere. Den var et 2 årigt “tour de force” gennem næsten alle dicipliner indenfor new media. Tanken var at en multimediedesigner, som det hed dengang, skulle kunne begå sig inden for interaktionsdesign, 3d animation, typografi, film, programmering…you name it. Den første dag på uddannelsen i 1996 startede med at vi pakkede vores computer ud og samlede vores eget netstik til dunnertaler om It og den digitale fremtid. Vi kom fra forskellige baggrunde som Grafisk design, datalogi og billedkunst og med den nye og fælles faglighed, som vi fik omkring digital design, startede vi Oncotype i 1998.

Og hvad betyder Oncotype så? Det spørgsmål får vi tit. En af os havde i vores research på et navn fundet noget der hed en OncoMouse. Det var navnet på en patenterede kunstig skabt levende mus. Med reference til “musen” som vores redskab og til det kunstigt skabte produkt gav det mening for os den gang. Vi tog “onco” og puttede “type” bagved. Voila! Oncotype. altså kunstig eller virtuelt skabt design. Det vi ville lave var design og indhold til en digital og virtuel verden.

Men hvad betyder egentlig “Onco”? Med lidt dybere research opdagede vi til vores skræk at Onkologi er læren om cancer. Onkos betyder på græsk knude eller svulst…og en OncoMouse var netop en laboratorie skabt mus lavet til cancerforskning. Lidt uhyggeligt, og ikke rart at identificerer sig med. Men tænker man lidt over det er den digitale verden jo netop en verden i en stadig forvandling – og designet altid en udefinerlig form i forvandling. Sygdomsmetaforen gav mening for os, da der også i den digitale verden opstår virusser og former der udvikler sig nærmest ukontrolabelt. Ja, og selvom den digitale og interaktive revolution har ført meget positivt med sig, ligger der måske under overfladen et forvrænget, ukontrolabelt lag, der altid vil true med at gå i ubrud. Okay! Det var lige den mørke side, men vi har altid været opmærksom på det knivsæg, vi balancerer på mellem kommunikationens tilblivelse og forsvinden.

Man kan reflektere længe over disse betydninger, men i dag har navnet Oncotype sin helt egen betydningen for os. Det er et firma, hvor alt kan lade sig gøre. Det er produktion af design og indhold, der forholder sig til et evigt foranderligt medie.