"En dag på fabrikken"
En klædefabrik i 1930’erne
Opgaven: Formidling af det menneskelige og sociale aspekt på en klædefabrik i det 20. århundrede.
I sommeren 2008 udskrev Nationalmuseet en konkurrence om udvikling og produktion af et interaktivt filmunivers til Brede Værk – Museum for industrikultur. Oncotype vandt udbuddet. Museet ville gerne i sammenhæng med de udstillede gamle maskiner fra en klædefabrik levendegøre nogle af de mennesker, som arbejdede et sådan sted.
Løsningen: “En dag på fabrikken” interaktiv filminstallation
Se guided tur gennem filminstallationen. Dette er et af de projekter, hvor vi har produceret alt fra koncept og manus, optagelser, design til implementering af installation i et godt samarbejde med Nationalmuseet og Die Asta experience.
Det er en ganske almindelig dag på en klædefabrik engang i 1930’erne. Her følger man 6 karakterer, der alle krydser hinandens spor i små hverdagssituationer. Faktisk møder alle hinanden to gange, hvilket vil sige, at filminstallationen består af 36 film + bonus film og præsentationsfilm – altså 48 små film, som publikum kan vælge at se.
Før publikum går ind på fabrikken aktiverer de et stregkodekort (aktivbillet) og vælger en af 6 figure på en touchskærm. Publikum følger således deres figur rundt på fabrikken, hvor de møder andre figure i små optrin og situationer projekteret på 6 store skærme. Man kan vælge at følge direktøren, vævemesteren, spinderipigen, væveren, rueriarbejderen og noppersken.
Når publikum bevæger sig igennem installationen uden at inteagerer aktivt med filmene, vises figurenes præsentationsfilm på hver sin skærm oven over de maskiner, som figurene arbejder med. Det interaktive moment sker først i det øjeblik en bruger aktiverer sin aktivbillet i en stander ved en skærm.
Det interaktive flow er tænkt ind i publikums fysiske bevægelse gennem rummet. Det vil sige, at brugeren bevæger sig hele tiden videre fra skærm til skærm. Denne enkelhed i struktur, interaktion og historie gør, at rummet er inddraget i filmoplevelsen. Publikum vil opleve andre brugeres film undervejs – Der er således ingen film, der er ligegyldig for nogen, det handler mere om hvilke perspektiv, man ser det fra. Dagen på fabrikken bliver således fyldt op af små sociale brudstykker, menneskelige situationer og optrin.
Brugeroplevelsen er designet til at tilgodese forskellige brugertyper blandt publikum; fra den berøringsangste som mere kigger med over skuldren på de aktive brugere til superbrugeren, som ønsker at gå igennem udstillingen mere end én gang og med forskellige figure. Har man været hele turen igennem med en figur, får man en bonusfilm og fyraftenssirenen lyder.
Lyddesign: I dette projekt havde vi sammen med tonemester Jens Bønding og Nationalmuseets audio/visuelle leder Michael Bjørn flere test af retningsbestemte højtalere. Jo bedere retningsbestemt højtalere jo mere diskant er den i lyden, og det var et problem i forhold til den mere cinematiske oplevelse af billedet projekteret på de store skærme. Løsningen blev at sprede lyden i både retningsbestemte højtalere og ambiente højtalere. Det skabte også den kontinuerlige maskinstøj på fabrikken.